In het kader van de "Be my Love" tournee deed Joseph
Calleja vanavond voor het eerst het Concertgebouw aan.
Calleja, orkest en dirigent maakten er voor een volle zaal een avond van die
niet snel vergeten zal worden. Wij berichtten al eerder over dit recital.
De relatief bescheiden
sfeer die er rond dit concert hing was een verademing. Geen glossy programma
met advertenties van Rolex voor tien pond die door arrogante medewerkers van
het management aan de man worden gebracht zoals ik bij Villazon meemaakte in Londen.
Ook geen hysterische maar wel zeer blije en trotse landgenoten van Calleja in de
zaal. Daarbij een zaal vol met overduidelijk liefhebbers die zeer geconcentreerd
en muisstil luisterden. Niets van de opgefokte sfeer die recitals van
grote namen wel eens kunnen hebben.
Het programma met acht
aria's die tot de meest favoriete van het repertoire behoren en een drietal
toegiften was van een ongemene gulheid. Daarnaast was voor de instrumentale
intermezzi voor een fijne mix gekozen van bekend en minder bekend repertoire. Een
verademing was bijvoorbeeld om de ouverture uit Le roi d'Ys van Lalo te horen.
Het Orquesta Sinfónica de Navarra gaf met dit prachtige stuk zijn visitekaartje
af. Onder leiding van de Frederic Chaslin speelde het orkest met inspiratie en
plezier. Dit is wel eens anders bij dit soort recitals.
Calleja opende met
Enzo's aria uit La Gioconda ‘Cielo e Mar’. Zijn slotnoot was op het randje van
breken maar zijn kwaliteiten kwamen al onmiskenbaar naar voren. Een gezond geluid zonder scherpe randjes met een goede projectie waardoor zijn niet
heel grote en in de basis lyrische stem toch ver draagt. Zijn stem is in de
loop der jaren wel iets omfloerst geworden in de laagte maar zijn hoge noten hebben in kracht en helderheid gewonnen en behoren tot de
mooiste die vandaag te horen zijn. Zijn nog steeds aanwezige snelle vibrato is
'an aquired taste' waar de meningen nogal over verschillen. Bij mij stoorde het
totaal niet hoewel het stilistisch niet paste in de bloemenaria. Het was
opmerkelijk dat dit snelle vibrato geleidelijk aan in de beleving op de achtergrond raakte.
De aria’s uit Tosca pasten Calleja qua tessituur als een handschoen. Ook 'La donna è mobile' en 'Pourquoi me réveiller?' passen zijn stem qua tessituur perfect. De grenzen van zijn stem bereikt hij in Addio alla madre' en de Ah! Tout est bien fini' uit Massenet’s 'Le Cid'. Maar hij gaat intelligent met zijn stem om en forceert en duwt slechts in een enkel geval. Zijn vertolking is stilistisch smaakvol en op zijn tijd zeer opwindend doordat zijn hoge noten echt stralen. Vocaal zijn er vele prachtige momenten zoals een adembenemend diminuendo in 'E lucevan le stelle'. Daarnaast presenteert hij zich met een prettige mengeling van humor, charme en oprechte bescheidenheid. Het publiek in het Concertgebouw reageerde terecht met veel bijval en sympathie.
De aria’s uit Tosca pasten Calleja qua tessituur als een handschoen. Ook 'La donna è mobile' en 'Pourquoi me réveiller?' passen zijn stem qua tessituur perfect. De grenzen van zijn stem bereikt hij in Addio alla madre' en de Ah! Tout est bien fini' uit Massenet’s 'Le Cid'. Maar hij gaat intelligent met zijn stem om en forceert en duwt slechts in een enkel geval. Zijn vertolking is stilistisch smaakvol en op zijn tijd zeer opwindend doordat zijn hoge noten echt stralen. Vocaal zijn er vele prachtige momenten zoals een adembenemend diminuendo in 'E lucevan le stelle'. Daarnaast presenteert hij zich met een prettige mengeling van humor, charme en oprechte bescheidenheid. Het publiek in het Concertgebouw reageerde terecht met veel bijval en sympathie.
Als toegift zong Calleja heerlijk vrij en met veel gevoel twee
Mario Lanza krakers (A Vuchella en Be My love) van zijn laatste CD. Hij eindigde met een sublieme reprise van 'E lucevan le
stelle' waar het diminuendo nog adembenemender was. Na afloop verdrongen
tientallen mensen zich voor een handtekening. Het is helaas niet te verwachten
dat Calleja zich op korte termijn weer in het Concertgebouw zal melden, deze
avond is daarom om nog vaak te
koesteren. De vocale serie van het Concertgebouw is met dit recital na Iolante met Netrebko een voltreffer. In juni 2013 wacht Villazon met een Verdi programma. (JB)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten